klik la ni sme yer....^_~

Aduh.....sakitnyeee.....nyah kau MATA IKAN!!!...=(

Korang tahu apa itu ulser mulut? Apa pula mata ikan?
korang tahu x??

Ok lah.. Tak ada siapa yang nak jawab.. senyap jee korang.. marilah.. aku jawabkan..lalalala..~
Ulser mulut  tu dikenali juga sebagai mata ikan dan istilah perubatannya pula dikenali sebagai
ulser afta.. Itulah yang aku alami sekarang ni.. huhuhuh....amat menyakitkan bila tersentuh, terlaga dan yang paling best bila tergigit,nak makan pedas x boleh.. Ouchhh!!!
hwaaa.......meleleh air mata...mood smua hilang.....

Ni nk cte ckit ...

Apa ya punca terjadinya ulser mulut ni?

Percaya tak?
 Menurut sumber yang boleh dipercayai, sampai sekarang tidak diketahui apakah puncanya ulser mulut terjadi.. pelikkan?  Tetapi berdasarkan pengalaman dan pemerhatian, ia sering dikaitkan dengan stres, perubahan hormon, jangkitan, kekurangan zat makanan, alahan, rawatan radiasi dan rawatan kemoterapi..

Biasanya la, Ulser mulut berlaku lazimnya disebabkan oleh beberapa sebab seperti kekurangan zat besi, folik asid dan vitamin B 12, kurang daya tahan badan, bakteria, faktor keturunan , kurang minum Air Kosong@ air mati dan mungkin juga disebabkan oleh oleh sebab-sebab yang tidak diketahui.

Biasanya ulser mulut akan dicirikan dengan kemerahan sekitar kawasan gusi di dalam mulut dan berlarutan sehingga kira-kira seminggu atau dua minggu.

Untuk menangani masalah ini, penjagaan mulut adalah amat diperlukan. Kebersihan gigi perlu sentiasa dijaga, dan amalkan juga pemakanan yang sihat. Elakkan juga pengambilan makanan yang pedas atau jus-jus yang masam. Selain tu jgak minum Air mati@ air suam@air masak...hihihi...bnyk lak kategorinya....janji air 2 warna putih lagi bersih.....aku ni sbnarnya x rjin pn nk minum air masak 2...hihihi... pandai lak nasihatkan org kn....tpi betul taw cara 2....ak skdar nak berkongsi....=))

 SAKITnyeeee........=((


Lambat  lak nak baik 2...ade la kwn2 aku kte klo nak baik letakla GARAM dekat tempat kena ulser 2...
Tapi aku x letak2 pn.....huhuhu
sebabnya diorg kate pedih sgt2....
tapi cepat baik....
X berani la....terpaksa la ak tahan.......

Selain tu jga korang boleh menyapu gel atau krim penahan sakit.kalo ulser x sembuh dalam kira-kira dua minggu, korang g lah klinik.....x pn letak lah garam......sure mesti baikkkk...!!!


Sampai sni je cerita....hihihihi....
Wlpn skit kna senyum jgakkkk...hwaaaaa,,,,,,^_~
tata.....



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

sOAL hAti....

Aku tahu Engkau Tuhanku Cinta Teragung..
Aku tahu mencintaiMu amat perlu..
Ia kemuncak daripada segala kebahagiaan..
Aku berusaha ke arah itu..
Tapi cintaku padaMu Tuhan selalu terganggu..
Oh banyak yang datang mengganggu..
Nafsuku dan syaitan terkutuk..
Dunia mempesona menggamit selalu..
Di waktu itu lupaku padaMu..
Cintaku jauh sekali
sekali sekala datang juga..
Walaupun sedikit terasa indahnya..
Kemudian lupa lagi..
Adakalanya lupaku padaMu..
Berpanjangan sekali..
Kemudian sekali-sekala sedar kembali..
Engkau cinta agung.....
Engkau patut dicintai..
Selepas itu ku lupa lagi..
Begitu cintaku kepadaMu Tuhan..
Dengan kelalaian silih berganti..
Oh Tuhan..
Dengan hati yang sedih ini...
Tolonglah aku dengan rahmatMu..
Bantulah aku mencintaiMu..
Agar cinta yang palsu..
Terhapus sendiri..
Itulah harapanku padaMu..